داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص اجرای «طرح راهداری محوری» از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری در سراسر کشور اظهار کرد: امسال با محوریت ۱۰کریدور اصلی کشور طرح راهداری محوری آغاز ونحوه اجرا و مدت زمان تعیین شده جهت اجرای این طرح، طی دستورالعمل به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها ابلاغ شده است.
وی افزود: با توجه به اهمیت حضور موثر و گروهی راهداران عزیز جهت انجام اقدامات ضروری و اثر بخشی این اقدامات در راستای افزایش ایمنی و ارتقای منظر راه ها و همچنین تاکید وزیر راه و شهرسازی بربهره مندی مسافران و کاربران جاده ها از یک راه مناسب و ایمن وبهبود وضعیت جاده های کشور به ویژه راه های شریانی، انتظارمی رود این طرح نیز بر اساس یک دستورکار منظم و برنامه ریزی شده و با همت و تلاش همیشگی راهداران، به نحو مطلوبی اجرایی شود.
امانی با بیان این که لازم است هر استان اهتمام جدی در راستای اجرای وظایف محوله در این طرح داشته باشد، تصریح کرد: بعد از فصل زمستان و سفرهای نوروزی، همه ساله فعالیت های راهداری جاری در سطح كشور آغاز می شود و طبق روال همیشگی طرح هایی برای افزایش سرعت و كیفیت این فعالیت های راهداری جاری اجرا شده است.
وی ادامه داد: یكی از این طرح ها، طرح موفق راهداری محوری است. این طرح در فاز اول با اولویت اجرای فعالیت های جاری راهداری در ١٠ كریدور اصلی كشور با تجمیع امكانات و ماشین آلات تمامی استان هایی كه كریدورها از نظر جغرافیایی در آن ها قرار دارند، با قوت در حال اجرا است .
امانی با اشاره به اینکه در طرح راهداری محوری، اقدامات مربوط به امور جاری راهداری به صورت گروهی با اكیپی از راهداران و ماشین آلات انجام می شود، گفت :جاده های كشور تقسیم شده است به حوزه های جغرافیایی شهرستان ها كه به عنوان مثال جاده مشهد تا چابهار بین ده ها شهرستان تقسیم شده است و با توجه به محدودیت نیروی انسانی و امكانات و ماشین آلات محدود در اختیار هر شهرستان كه در حوزه راههای فرعی و روستایی نیز موظف به نگهداری و اجرای امور آن هستند، در سطح جاده های كشورتمرکزی از راهداران وجود نداشت و امور راهداری گاها با تاخیر اجرا می شد و برخی از فعالیتها به سال بعد انتقال پیدا می کرد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین اظهار داشت: در این راستا و در جهت تسریع و تقویت امكانات حوزه راهداری درجهت اجرای امور جاری راهداری، در طرح "راهداری محوری" امكانات و ماشین آلات چند شهرستان با هم تجمیع می شود و همگی داخل یك كریدور از جاده های شریانی قرار می گیرد و در واقع مجموعه ای از امكانات به صورت گروهی در اجرای فعالیتها مورد استفاده قرار می گیرد.
امانی خاطر نشان کرد :قبل از اجرای این طرح، یك گروه ممیزی نیازها و امكانات را بررسی می كنند و طی بازدیدهایی، چك لیستی پر شده و برنامه زمان بندی مشخص می شود كه براساس این برنامه زمان بندی گروهی از راهداران و ماشین آلات مربوط به چندین شهرستان، در یك محور كار خود را آغاز می كنند.
وی گفت : این طرح شامل عملیات راهداری جاری نظیر درزگیری ، لكه گیری، تسطیح شانه، اصلاح شیب شیروانی راه ، پاكسازی حریم راه، تعویض تابلوهای اطلاعاتی آسیب دیده، حفاظ های ایمنی كه در طرفین جاده هستند و شست و شو و تعویض آن ها كه آسیب دیده است در واقع شامل مجموعه اقداماتی است كه با تجمیع امكانات چند شهرستان ،ممكن است ظرف یك ماه اقدامات مربوط به یك كریدور را كه از یك استان به چند استان مجاور امتداد دارد ، خاتمه دهند.
با اشاره به اینكه طرح راهداری محوری از ابتدای اردیبشت ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه دارد، افزود: در حال حاضر این طرح در تمام استان های كشور با حضور ١٢ هزار نیروی راهداری و بکارگیری ۹ هزار ماشین آلات راهداری درحال اجرا است که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، پیش بینی می شود امور جاری راهداری ٣٥ هزار كیلومتر راه شریانی ، در این بازه زمانی اجرایی شود .
وی گفت: اولویت اجرایی این طرح در فاز اول ۱۰ کریدور اصلی کشور است ودر فاز دوم، بزرگراه های متصل به این كریدورها را شامل می شود كه از حجم ترافیك بالایی برخوردار هستند . در فاز سوم، راه های اصلی كه به این كریدورها و بزرگراه ها متصل می شوند را شامل می شود كه مجموعا ٣٥ هزار كیلومتر راه را دربرمی گیرد.